Tips voor thuiswerken
Door de COVID-19 pandemie werken meer mensen dan ooit vanuit huis. Of je nu nieuw bent in het werken op afstand of gewoon op zoek bent naar een betere werkwijze, deze tips van een professional op afstand kunnen je helpen productief te blijven en het evenwicht te bewaren. Iedereen die op afstand werkt, moet uitzoeken wanneer hij/zij moet werken, waar hij/zij moet werken en hoe hij/zij grenzen kan creëren tussen werk en privé. Hoe zit het met kantoorapparatuur, loopbaanontwikkeling, opleidingsmogelijkheden en het opbouwen van relaties met collega’s? Niet iedereen heeft bijvoorbeeld een bureau dat in hoogte verstelbaar is. Hier meer over.
Houd vaste uren aan
Stel een schema op en houd je eraan… meestal. Het hebben van duidelijke richtlijnen voor wanneer te werken en wanneer het een dag is, helpt veel externe werknemers om de balans tussen werk en privé te behouden.
Dat gezegd hebbende, een van de beste voordelen van werken op afstand is flexibiliteit, als de baan dit toelaat. Soms moet je je dag verlengen of vroeg beginnen om rekening te houden met de tijdzone van iemand anders. Als je dat doet, zorg er dan voor dat je eerder dan normaal klaar bent of de volgende ochtend een beetje uit slaapt om het goed te maken.
Creëer een ochtendroutine
Beslissen dat je aan je bureau gaat zitten en op een bepaald tijdstip aan het werk gaat, is één ding. Het creëren van een routine die je naar de stoel leidt, is een andere.
Een routine kan krachtiger zijn dan een klok om je elke dag op weg te helpen. Wat in je ochtendroutine geeft aan dat je op het punt staat te gaan werken? Misschien is het een kopje koffie zetten voordat je aan je to-do-lijstje gaat. Het kan zijn dat je na het joggen of aankleden naar huis terugkeert. (Het dragen van pyjama’s is voor sommigen een extraatje om thuis te werken, maar een slechte strategie voor anderen.) Zoek naar een bestaande gewoonte die je hebt, zoals je tanden poetsen of binnenkomen van de hond uitlaten, om als je signaal te fungeren. Op die manier kan je de nieuwe gewoonte om je werkdag af te trappen aan te pakken.